Edukacja u Fredry
Weź udział w projektach edukacyjnych u Fredry! Dołącz do nas, rozbudź wyobraźnię i baw się teatrem. Dzięki udziale w naszych projektach dostrzeżesz w sobie moc twórczą, wydobędziesz ją i zaczniesz kształtować. Teatr Fredry różnorodne warsztaty adresuje do wszystkich tych, którzy szukają sposobu na własny rozwój, chcą realizować swoje pasje i rozwijać artystyczne umiejętności. Sprawdź, jakie warsztaty zbliżają się w Teatrze Fredry i zgłoś chęć uczestnictwa!  Przekonaj się, że teatr dla jest każdego, niezależnie od wcześniejszych doświadczeń, posiadanej wiedzy czy wieku. 
 
kontakt: 
T 61 426 16 15
 
ReStart - Łańcuch Sztuki / teksty

Czytania performatywne przetłumaczonych tekstów frankofońskich stanowiły element projektu artystycznoedukacyjnego „ReStart- łańcuch sztuki. Kontynuacja” adresowanego do młodzieży gimnazjalnej i licealnej.

Sylvain Levey, TYLE O ALICJI
Jean Claude Grumberg, PINOK I BARBIE
Nilo Cruz, NOCNY POCIĄG DO BOLINY
Fabrice Melquiot, FRANKENSTEIN

pobierz - tutaj

ReStart. Łańcuch Sztuki - Kontynuacja // warsztaty dramaturgiczne

Warsztaty z pisania na gorąco poprowadził w Teatzre Fredry Fida Mohissen.  Młodzież miała szansę napisać własne teksty dramatyczne, które na pokazie efektów pracy warsztatowej przeczytali aktorzy gnieźnieńskiego Teatru.

*Kolejna odsłona projektu rozpoczęła się 2 grudnia 2016 r. o godz. 19.00 czytaniem performatywnym tekstu „Frankenstein” Fabrice’a Melquiot (reżysera, autora sztuk teatralnych, piosenek, performensów, dyrektora teatru Am Stam Gram w Genevie) w reż. Łukasza Gajdzisa. Artystyczno-edukacyjny projekt „ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a jego piąta, ostatnia już odsłona, poświęcona zostanie problematyce tabu i inności. Młodzi doskonaliła umiejętności z „pisania na gorąco”.

Czytanie performatywne / "Frankenstein" reż. Łukasz Gajdzis

To ostatnie już czytanie performatywne odbywajace sie w ramach artystyczno-edukacyjnego projektu ReStart - Łańcuch Sztuki. Kontynuacja. Niestety nieubłaganie wielkimi krokami zbliżał się finał drugiej edycji projektu, dlatego Teatr Fredry w Gnieźnie szczególnie zachęcał do udziału wszystkich widzów. Ostatnia odsłona projektu rozpoczęła się 2 grudnia 2016 r. o godz. 19.00 czytaniem performatywnym tekstu uznanego reżysera, aktora i dyrektora Am Stam Gram w Genevie - Fabrice’a Melquiot - pt. „Frankenstein” w reż. Łukasza Gajdzisa. Tym razem punktem wyjścia do dyskusji była problematyka tabu i inności. Teatr po raz kolejny zmierzył się z tematem istotnym społecznie i kulturowo, posługując się, między innymi, dychotomiami: SWÓJ - OBCY - INNY.

 

*Czytania tekstów dramatycznych w gnieźnieńskim teatrze spotykają się z dużą aprobatą widzów, gdyż, za każdym razem, dają szansę wsłuchania się w najważniejsze problemy, którymi interesuje się współczesna dramaturgia. Zagadnienia, będące wyzwaniem dla edukacji kulturalnej, prezentowane są w błyskotliwej formie. Poprzednie, poświęcone problematyce wojny, indywidualnych tragedii i manipulacji władzy wywołało w uczestnikach wiele emocji.Czytanie performatywne jest elementem projektu artystyczno-edukacyjnego „ReStart- łańcuch sztuki. Kontynuacja” adresowanego do młodzieży gimnazjalnej i licealnej. To jego druga edycja dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt podejmuje twórczą rozmowę na tematy, które są wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Interpretacja ważnych tekstów współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, pokazanie ich w nowym świetle jest startem do zbudowania umiejętności świadomego odbioru sztuki i otwartości uczestników na udział w wydarzeniach artystycznych, zarówno w roli odbiorców, jak i twórców.

ReStart. Łańcuch Sztuki - Kontynuacja // warsztaty reżyserskie

Kolejna rezydencja, kolejny mistrz i kolejna szansa dla gnieźnieńskiej młodzieży. 19 listopada do Teatru Fredry w Gnieźnie prosto ze szwajcarskiego Neuchâtel przyjechał dyrektor i założyciel Théâtre du Passage, aktor i reżyser - Rober Bouvier. Czwarte spotkanie poświęcone zostało MIŁOŚCI, a punkt wyjścia do rozważań stanowił dramat Nilo Cruza, amerykańskiego dramaturga pochodzenia kubańskiego, laureata Nagrody Pulitzera w kategorii dramatu, „Nocny pociąg do Boliny” w reżyserii i tłumaczeniu Łukasza Gajdzisa. Kolejna odsłona projektu rozpoczęła się 18 listopada 2016 r. o godz. 19.00 czytaniem performatywnym tego tekstu. „Nocny pociąg do Boliny” to historia miłosna. Ale tez historia ucieczki przed wojną partyzancką w Ameryce Łacińskiej w połowie lat 80-tych. Poetycka opowieść o tańcu odbywającym się na granicy niewinnej fantazji i brutalnej rzeczywistości… Artystyczno-edukacyjny projekt „ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a to jego czwarta odsłona, poświęcona zostanie problematyce miłości. Teatr Fredry Gniezno zaprasza młodzież do udziału w warsztatach i przekonuje, że teatr jest dla każdego, niezależnie od wcześniejszych doświadczeń i posiadanej wiedzy.

 

„ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” to projekt adresowany do młodzieży ze szkół gimnazjalnych i licealnych. Uczestnicy warsztatów pod okiem artystów, psychologa i pedagoga teatru przygotowują zdarzenia performatywne, akcje ambientowe, działania improwizowane w przestrzeni miasta. Dzięki spotkaniom z uznanymi twórcami teatralnymi, młodzi ludzie wyposażeni zostaną w narzędzia do powyższych działań, a otwarta formuła warsztatów, pozwoli uczestniczyć w nich osobom wcześniej niebiorącym udziału w naszych projektach.

Czytanie performatywne | "Nocny pociąg do Boliny" w reż. Łukasza Gajdzisa

18 listopada 2016 r. o godz. 19.00 odbędzie się czytanie performatywne sztuki „Nocny pociąg do Boliny” Nilo Cruz’a, w reżyserii i tłumaczeniu Łukasza Gajdzisa. „Nocny pociąg do Boliny” to historia miłości młodych. Ucieczki przed wojną partyzancką w Ameryce Łacińskiej w połowie lat 80-tych. Opowieść o tańcu odbywającym się na granicy niewinnej fantazji i brutalnej rzeczywistości… To już drugie czytanie performatywne w Teatrze Fredry tej jesieni, a trzecie w drugiej edycji projektu, tym razem poświęcone miłości. Czytania tekstów dramatycznych w gnieźnieńskim teatrze spotykają się z dużą aprobatą widzów, gdyż, za każdym razem, dają szansę wsłuchania się w najważniejsze problemy, którymi interesuje się współczesna dramaturgia. Zagadnienia, będące wyzwaniem dla edukacji kulturalnej, prezentowane są w błyskotliwej formie. Poprzednie, poświęcone problematyce wojny, indywidualnych tragedii i manipulacji władzy wywołało w uczestnikach wiele emocji.

 

* Czytanie performatywne jest elementem projektu artystyczno-edukacyjnego „ReStart- łańcuch sztuki. Kontynuacja” adresowanego do młodzieży gimnazjalnej i licealnej. To jego druga edycja dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt podejmuje twórczą rozmowę na tematy, które są wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Interpretacja ważnych tekstów współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, pokazanie ich w nowym świetle jest startem do zbudowania umiejętności świadomego odbioru sztuki i otwartości uczestników na udział w wydarzeniach artystycznych, zarówno w roli odbiorców, jak i twórców.

ReStart. Łańcuch Sztuki - Kontynuacja // warsztaty aktorskie
Technik pracy aktora, poznania własnych predyspozycji oraz pracy nad sobą – u boku mistrza – jednego z najwybitniejszych polskich aktorów - Mariusza Benoit – uczyła się gnieźnieńska młodzież podczas warsztatów aktorskich na które Teatr Fredry Gniezno zaprosił 14 i 15 października. 
 
Mariusz Benoit - aktor teatralny, filmowy, telewizyjny, radiowy i dubbingowy; reżyser teatralny, pedagog. W 1974 ukończył studia na Wydziale Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Pracował w teatrach: Powszechnym w Warszawie (1974-1990, 2005-2007), Narodowym (1997-2001), Rozmaitości (2001-2005), od 1 lutego 2009 roku był aktorem Teatru Dramatycznego w Warszawie, a obecnie pracuje znów w Teatrze Powszechnym. W 1982 został wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie (profesor nadzwyczajny w latach 1995-1997). Wielokrotnie nagradzany za wybitne role teatralne, radiowe i filmowe. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2011), Srebrnym Krzyżem Zasługi (1988), Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
 
* Artystyczno-edukacyjny projekt „ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a to jego trzecia odsłona, która poświęcona zostanie problematyce wojny. Teatr Fredry Gniezno zaprasza młodzież do udziału w warsztatach i przekonuje, że teatr jest dla każdego, niezależnie od wcześniejszych doświadczeń i posiadanej wiedzy.
„ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” to projekt adresowany do młodzieży ze szkół gimnazjalnych i licealnych. Młodzi, w nowej odsłonie programu, będą pracowali jako „Grupa Szybkiego Reagowania” na zdarzenia aktualne społecznie, będące swoistą odpowiedzią na poszczególne teksty dramatyczne prezentowane w Teatrze Fredry. 
 
Czytanie performatywne / "Pinok i Barbie" w reż. Łukasza Gajdzisa
Po sukcesie „Czerwonego/Żółtego Kapturka” wróciliśmy do twórczości znakomitego francuskiego dramaturga. „Pinok i Barbie” to tekst dedykowany dzieciom, poruszający problem wojny, indywidualnych tragedii i manipulacji władzy. Dwie zabawki wyruszają do kraju objętego wojną, by służyć mieszkającym tam dzieciom. Rzeczywistość okazuje się jednak dramatycznie inna…
Było to pierwsze czytanie performatywne w Teatrze Fredry w tym sezonie artystycznym, a drugie w drugiej edycji projektu. Czytania tekstów dramatycznych w gnieźnieńskim teatrze spotykają się z dużą aprobatą widzów, gdyż, za każdym razem, dają szansę wsłuchania się w najważniejsze problemy, którymi interesuje się współczesna dramaturgia. Zagadnienia, będące wyzwaniem dla edukacji kulturalnej, prezentowane są w błyskotliwej formie.
 
*Czytanie performatywne jest elementem projektu artystyczno-edukacyjnego „ReStart- Łańcuch sztuki. Kontynuacja” adresowanego do młodzieży gimnazjalnej i licealnej. To jego druga edycja dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt podejmuje twórczą rozmowę na tematy, które są wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Interpretacja ważnych tekstów współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, pokazanie ich w nowym świetle jest startem do zbudowania umiejętności świadomego odbioru sztuki i otwartości uczestników na udział w wydarzeniach artystycznych, zarówno w roli odbiorców, jak i twórców.
ReStart. Łańcuch Sztuki - Kontynuacja // warsztaty improwizacji
W sobotę niesamowitym pokazem improwizacji teatralnej zakończyło się drugie z cyklu innowacyjnych spotkań, organizowanych w Teatrze Fredry w ramach działań edukacyjnych adresowanych do gnieźnieńskiej młodzieży. 
Bogactwo oferty edukacyjnej Teatru Fredry w Gnieźnie wciąż nie przestaje zaskakiwać. Zadziwia też młodzież, która z zawodowym zacięciem odnajduje się na profesjonalnej scenie. Mimo że kolejna odsłona „ReStartu” ruszyła bardzo wcześnie, wraz z samym początkiem sezonu artystycznego, zaproponowane warsztaty improwizacji, okazały się strzałem  w dziesiątkę.
 
Artystyczno-edukacyjny projekt „ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W drugiej odsłonie projektu, w dniach 22-24 września, młodzież miała niepowtarzalną szansę współpracować w ramach improwizacji teatralnej z grupą Klanyck – Szkołą Impro. „ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” to projekt adresowany do młodzieży ze szkół gimnazjalnych i licealnych. Młodzi, w nowej odsłonie programu, pracują jako „Grupa Szybkiego Reagowania” na zdarzenia aktualne społecznie, będące swoistą odpowiedzią na poszczególne teksty dramatyczne prezentowane w Teatrze Fredry.
Teatr improwizowany Klanyck to jedna z pionierskich grup zajmująca się improwizacją teatralną. Jest prekursorem teatralnej formy, polegającej na zespołowym budowaniu spektakli bez scenariusza, powstającej na bazie sugestii publiczności. Szkoła Impro to miejsce spotkań improwizatorów, dżemów, pokazów i dyskusji. Miejsce, gdzie każdego dnia można zacząć tworzyć. Od nowa. Na żywo. Teraz. Teatr improwizowany jest teatrem zespołowym, teatrem pisarzy grających na scenie lub aktorów tworzących własne role. To teatr tak zaskakujący, że aż śmieszny. Teatr jednorazowy do bólu. To teatr energii między aktorami, szukania tysiąca pomysłów i radości ze wspólnego ich marnowania, popełniania błędów, które w ostatecznym rozrachunku są sukcesem i celem. 
Wydawać by się mogło, że walka z tremą podczas działań improwizacyjnych to dla młodzieży poprzeczka ustawiona zbyt wysoko. Jednak na warsztatach z komunikowania się, pobudzania kreatywności, działania w zespole i interakcji z publicznością, młodzi poradzili sobie lepiej niż doskonale. Wszyscy zgodni są co do tego, że magiczna charyzma instruktorki - Joanny Pawluśkiewicz i żywioł gnieźnieńskiej Młodej Sceny to połączenie wyzwalające nieziemską niemal energię. 
 
Nieprzeciętnie upalne Lato w teatrze
„Jestem królem/królową” to cykl warsztatów, które Teatr Fredry Gniezno zrealizował w ramach „Lata w teatrze” 2016  -   programu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego realizowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podczas tegorocznych letnich wakacji Teatr Fredry postawił przed sobą wyzwanie poznania istoty bycia władcą i wpływu wybranych faktów historycznych na lokalną tożsamość. Uczestnicy podczas dwutygodniowych spotkań odbywających się od 1 do 13 sierpnia pracowali w czterech grupach: aktorskiej, scenograficznej, muzycznej i technicznej.
Każdy uczestnik miał niepowtarzalną szansę puścić wodze fantazji i poczuć się posiadaczem własnego królestwa. W program warsztatów wpisany został „trening bycia królem” oraz gra miejska. Uczestnicy obejrzeli wystawę w Muzeum Początków Państwa Polskiego, dotarli też pod Drzwi Gnieźnieńskiej Katedry i odwiedzili jej podziemia. Odnieśli się do lokalnych bohaterów - Mieszka I i Bolesława Chrobrego, pierwszego władcy i króla Polski. Wszczynając detektywistyczne dochodzenie, powrócili do enigmatycznego dokumentu „Dagome iudex”. 
Dzięki dofinansowaniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego udział w projekcie był bezpłatny, a Teatr Fredry mógł zaprosić do jego prowadzenia znakomitych artystów i pedagogów. Dwutygodniowy cykl warsztatów zakończony zostanie otwartym pokazem pracy uczestników. W zajęciach wzięło udział 30 młodych ludzi, którzy za pomocą  rozmaitych technik, krok po kroku mogli odkrywać w sobie pierwiastek królewskości, bawić się w detektywa i dowiadywać się czegoś zupełnie nieoczywistego o Mieście Królów. 
Wydawać by się mogło, że wakacyjny czas nie sprzyja uczestnictwu w teatralnych warsztatach, jednak organizatorzy na brak zainteresowania ofertą nie mogli się skarżyć, wręcz przeciwnie, frekwencja i poziom zadowolenia dzieci po raz kolejny dowodzi, że potrzeba prowadzenia działań edukacyjnych na wysokim poziomie jest wyjątkowo duża. A  jeśli uśmiech najmłodszych i pełne pasji zaangażowanie w proces tworzenia są wystarczającą rekomendacją dla teatralnych działań, to gnieźnieńskie Lato w teatrze bez wątpienia dowiodło, iż nieustannie warto rozbudzać wiarę dzieci w ich własne umiejętności i starać się spełniać ich marzenia.
 
Czytanie performatywne / "Tyle o Alicji" Sylvain'a Levey'ego w reż. Łukasza Gajdzisa

Bohaterką dramatu Sylvain’a Levey’ego „Tyle o Alicji” jest trzynastoletnia Alicja, wydaje się znacznie różnić od nastolatek w jej wieku.  Jej rodzice-uchodźcy polityczni, chilijczycy, mają śmieszny akcent i często w poszukiwaniu pracy zmieniają miejsca zamieszkania. Nomadzi, wygnańcy… Alicja, jak każda nastolatka, pragnie normalnego życia – chce mieć przyjaciół i dobrze się bawić. Poprzez wspomnienia naznaczone lękiem, nadziejami i radością zabiera nas w świat podróży bez powrotów.  

Autor dramatu, Sylvain Levey, urodził się w 1973 roku, jest aktorem i pisarzem. Jego teatr jest głęboko zakorzeniony w ważnych dla dzisiejszego widza tematach: obywatelskość, tolerancja, odmienność, miejsce każdego z nas w społeczeństwie, rodzina. Jego teksty są zabawne, a jednocześnie zgryźliwe i uszczypliwe. Z jednej strony edukują, z drugiej stawiają niewygodne, choć bardzo istotne pytania. Jego pisarstwo eksploruje różne formy teatru (chóry, monologi, dialogii proponuje szerokiemu gronu odbiorców – aktorom, reżyserom, publiczności w każdym wieku – tematy gęste, nowoczesne, a zarazem zaprezentowane wyjątkowo przystępnie. Jego pierwszy tekst został opublikowany w 2004 roku: „Ouasmok?” otrzymał nagrodę SACD za sztukę dla młodzieży,( 2005). Za tekst „Cent culottes et sans papiers” otrzymał w 2011 roku nagrodę Collidram. Jest stypendystą francuskiego Ministerstwa Kultury. 

Czytanie performatywne dramatu Sylvain’a Levey’ego „Tyle o Alicji” w tłumaczeniu i reżyserii Łukasza Gajdzisa, które odbędzie się 13 maja 2016 r. o godz. 17.00 , zainauguruje projekt artystyczno-edukacyjny „ReStart - Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” adresowany do młodzieży gimnazjalnej i licealnej. Projekt podejmie twórczą rozmowę na tematy, które są wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Interpretacja ważnych tekstów współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, pokazanie ich w nowym świetle, będą startem do zbudowania umiejętności świadomego odbioru sztuki i otwartości uczestników na udział w wydarzeniach artystycznych, zarówno w roli odbiorców, jak i twórców. Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

ReStart - Łańcuch sztuki// Warsztaty z Barbarą Hanicką
W ramach drugiej edycji projektu „ReStart - Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” 14 i 15 maja zapraszamy młodzież na warsztaty z wybitną scenografką - Barbarą Hanicką. To absolwentka Wydziału Wystawiennictwa i Studium Scenografii krakowskiej ASP pod kierunkiem Lidii i Jerzego Skarżyńskich (1980). Pracę rozpoczęła w Nowym Jorku, jako asystentka Davida Mitchella i współpracowniczka Gordona Edelsteina w St. Marks Theater. Jest autorką około osiemdziesięciu projektów scenograficznych dla wielu teatrów. Spotkanie z nią to prawdziwa gratka! 
Młodzi, w nowej odsłonie programu, będą pracowali jako „Grupa Szybkiego Reagowania” na zdarzenia aktualne społecznie, będące swoistą odpowiedzią na poszczególne teksty dramatyczne prezentowane na naszej scenie. Dwudniowe warsztaty z Barbarą Hanicką zakończy akcja performatywna w przestrzeni miejskiej.
Udział w projekcie jest oczywiście bezpłatny, a do uczestnictwa zapraszamy młodzież w wieku gimnazjalnym i licealnym deklarującą udział w czytaniu performatywnym i całym cyklu warsztatów. Zgłoszenia przyjmowane są w Dziale marketingu T. 61 426 16 15. Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
Restart - Łańcuch Sztuki. Kontynuacja
Zapraszamy  do udziału w projekcie młodzież, która chce się przekonać o tym, że teatr jest dla każdego, niezależnie od wcześniejszych doświadczeń i posiadanej wiedzy.
„ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” adresujemy przede wszystkim do uczniów szkół gimnazjalnych i licealnych. Młodzi, w nowej odsłonie programu, będą pracowali jako „Grupa Szybkiego Reagowania” na zdarzenia aktualne społecznie, będące swoistą odpowiedzią na poszczególne teksty dramatyczne prezentowane na naszej scenie. 
– Działania edukacyjne Teatru Fredry – mówi dyrektor Joanna Nowak - spotykają się z zainteresowaniem i akceptacją nie tylko ich bezpośrednich uczestników i obserwatorów, ale również zostały dostrzeżone w perspektywie rozwoju edukacji kulturalnej w skali kraju. Dowodzą tego dotacje MKiDN, zarówno na projekty związane bezpośrednio z konkretną premierą jak i akceptacja stałych inicjatyw edukacyjnych realizowanych przez Teatr. Najlepszym przykładem jest rozpoczynający się właśnie kolejny „ReStart – Łańcuch  Sztuki Kontynuacja”, czyli zainicjowany w roku ubiegłym cykl warsztatów prowadzonych przez artystów-rezydentów pracujących w różnych obszarach teatralnej aktywności. Ideą projektu jest zbudowanie innowacyjnego programu edukacyjnego łączącego współpracę mistrza w swej dziedzinie z młodzieżą.
 
Grupa pod okiem artystów, psychologa i pedagoga teatru przygotuje tym razem zdarzenia performatywne, akcje ambientowe, działania improwizowane w przestrzeni miasta. Dzięki spotkaniom z uznanymi twórcami teatralnymi, młodzi ludzie wyposażeni zostaną w narzędzia do powyższych działań, a otwarta formuła warsztatów, pozwoli uczestniczyć w nich osobom wcześniej niebiorącym udziału w naszych projektach. 
 
Klasa w Teatrze w kwietniu

19 kwietnia zapraszamy do współpracy klasę ze szkoły ponadgimnazjalnej, która w ramach projektu  trzykrotnie odwiedzi Teatr Fredry. Spotkanie rozpocznie wspólne oglądanie najnowszej premiery – „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego w adaptacji i reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Będzie to punkt wyjścia do warsztatów prowadzonych później przez pedagoga teatru, Aleksandrę Antoniuk, które mają  zachęcić młodzież do dyskusji i działania wokół form ekspresji współczesnego teatru. Zadaniem „Klasy w teatrze” jest pokazanie młodzieży, jakim językiem posługuje się współczesny teatr i otwieranie jej na poszukiwanie teatru, który odpowiada osobistym potrzebom i gustom. Klasę czekają jeszcze dwa kolejne spotkania w teatrze w ramach projektu. Mamy nadzieję, że będą one owocne! 

Kwietniowa Młoda Scena
Młoda Scena na dobre zadomowiła się u Fredry. Każde kolejne warsztaty toczą się wokół nowych tematów i zadań. Tym razem punktem wyjścia do warsztatów będzie najnowsza premiera gnieźnieńskiej sceny – „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego w interpretacji i reżyserii Małgorzaty
Bogajewskiej. Młodzież wspierana przez pedagoga teatru, Aleksandrę Antoniuk, podejmie próby odpowiedzi na pytania: „czego nie robimy jedynie w obawie przed karą?”, „jak zachowujemy się, by uniknąć kary?”, „jak zachowujemy się, gdy wobec kogoś zawinimy?”. Młoda Scena stworzy komentarz do premiery, porównując Raskolnikowa Dostojewskiego i Bogajewskiej. Który bohater okaże się jej bliższy? Z pomocą narzędzi teatralnych – przede wszystkim improwizacji – młodzi twórcy przyjrzą się sobie samym i temu, co ich interesuje: różnym formom buntu, poczuciu sprawstwa, odpowiedzialności czy miejscu młodych w społeczeństwie. Warsztaty zakończy otwarty dla publiczności pokaz. To ostatnie oznacza, że Młoda Scena Fredry w kwietniu będzie atrakcyjną propozycją również dla widzów!
Marcowe spotkania Młodej Sceny:  15 kwietnia (od godz. 19), 16 kwietnia (od godz. 14 do 19), 17 kwietnia (od godz. 11 do 15). Udział w warsztatach jest oczywiście bezpłatny, a Teatr Fredry serdecznie zaprasza, by dołączyć do grupy. Wystarczy się zgłosić na adres mailowy: antoniuk@teatr.gniezno.pl. Pokaz warsztatowy będzie można zobaczyć  18 kwietnia o godz. 19. Wstęp wolny.
 
Teatr i szkoła w kwietniu
Projekt "Teatr i Szkoła" w kwietniu to drugie spotkanie z czterema grupami nauczycieli, którzy pracują w szkołach podstawowych i gimnazjach i chcą się rozwijać. Podczas spotkań na terenie szkoły pedagog teatru, Aleksandra Antoniuk, zaproponuje nowe, ciekawe techniki sprzyjające aktywizacji dzieci i młodzieży, podejmowaniu z nimi partnerskiego dialogu i integracji nauczyciel – uczeń, ale i uczeń – uczeń. Powstanie też pomysł na działania pod nazwą „Teatralna długa przerwa”, które nauczyciele zrealizują w kwietniu i maju, włączając w nie szkolną społeczność. Nauczyciele będą mieli szansę zaistnieć w swoich szkołach w nowej roli, a teatr okaże się bliższy niż kiedykolwiek…
Wspomniane cztery grupy nauczycieli już realizują projekt, ale wciąż można do niego przystąpić. Aby to zrobić, należy zorganizować 15-osobową grupę nauczycieli i salę lekcyjną. Dla tych, którzy chcieliby wziąć udział w warsztatach podajemy kontakt z pedagogiem teatru, Aleksandrą Antoniuk: antoniuk@teatr.gniezno.pl. Udział w warsztatach jest oczywiście bezpłatny.
 
Marcowe spotkania Młodej Sceny

Każde kolejne warsztaty toczą się wokół nowych tematów i zadań. Ich celem jest włączenie głosu młodego pokolenia – mieszkańców Gniezna i okolic – w tworzenie projektów artystyczno-edukacyjnych Teatru Fredry i umożliwienie im twórczej wypowiedzi. Choć brzmi to bardzo poważnie koordynatorzy zapewniają, że w praktyce jest to przede wszystkim zabawa z teatrem i z samymi sobą. Również uczestnicy przyznają, że świetnie się bawią, tworząc Młodą Scenę.

W marcu uczestnicy będą mogli wypowiedzieć się na temat aktualnej sytuacji społecznej. Punktem wyjścia do działania będą akcje brytyjskiego artysty street art  – Banksy’ego. Z pomocą narzędzi teatralnych młodzi twórcy przyjrzą się różnym formom buntu i stawiania oporu wobec sytuacji, które ich drażnią. Sprawdzą też w praktyce, nie tylko na scenie, ale także wychodząc poza mury Teatru, postulat wrażliwości i empatii wobec drugiego człowieka. To ostatnie oznacza, że Młodą Scenę Fredry w marcu będzie można spotkać również w innych punktach miasta!

Marcowe spotkania Młodej Sceny:  4 marca (od godz. 17.00 do 20.00), 5 marca, (od godz. 13 do 17.00), 6 marca (od godz. 12 do 16.00). Udział w warsztatach jest oczywiście bezpłatny, wystarczy się zgłosić na adres mailowy: antoniuk@teatr.gniezno.pl

Teatr i Szkoła w marcu

Dotychczasowy sukces projektu „Teatr i szkoła” pokazał potrzebę działań edukacyjnych poza budynkiem Teatru Fredry w Gnieźnie. Dlatego wciąż zapraszamy wszystkich zainteresowanych rozwojem osobistym i zawodowym, nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych i gimnazjach do udziału w warsztatach. Podczas spotkań na terenie szkoły 7 i 8 marca pedagog teatru (Aleksandra Antoniuk) zaproponuje nowe, ciekawe techniki sprzyjające aktywizacji dzieci i młodzieży, podejmowaniu z nimi partnerskiego dialogu i integracji nauczyciel – uczeń, ale i uczeń – uczeń. Uczestnicy wspólnie zastanowią się, jak z pomocą ćwiczeń pedagogiczno-teatralnych zachęcać uczniów do aktywnego uczestnictwa w lekcjach oraz jak teatr może wspierać pracę nauczyciela. Dla tych, którzy chcieliby wziąć udział w warsztatach podajemy kontakt z pedagogiem teatru, Aleksandrą Antoniuk: antoniuk@teatr.gniezno.pl. Udział w warsztatach jest oczywiście bezpłatny, warto więc skorzystać.

Warsztat z piosenką w tle
By urozmaicić ferie zimowe młodzieży zaproponowaliśmy warsztaty do których punktem wyjścia była premiera spektaklu „Klub Samotnych Serc PORTOFINO”. Najnowszy spektakl Teatru Fredry to muzyczna podróż do lat 50-tych i 60-tych XX wieku. Na kanwie ponadczasowych piosenek z tamtych czasów, powstało przedstawienie w reżyserii Łukasza Czuja. 
 
Głównym tematem spektaklu jest miłość we wszystkich wymiarach, również ta tragiczna, niespełniona, odrzucona, miniona… Co o takim uczuciu mogę powiedzieć młodzi gnieźnianie? Okazało się, że wiele! Mogłoby się zdawać, że duch tamtych czasów bezpowrotnie uleciał wraz z piosenkami. Uczestnicy warsztatów ponownie wsłuchali się w te utwory i wspólnie zastanawiali się, co one przekazują. Jednoznacznie stwierdzili, że treść ich jest uniwersalna. Dzięki warsztatom młodzież nie tylko poznała piosenki, z którymi wcześniej się nie zetknęła, ale także rozmawiała o subiektywnym odbieraniu sztuki. Prowadzono rozmowy o treści i formie piosenek z danych lat i interpretowano je pod czujnym przewodnictwem pedagog teatru, która prowadziła zajęcia – Aleksandry Antoniuk. Zajęcia odbywały się nie tylko we wnętrzach teatru, ale także w plenerze,  gdzie ich uczestnicy szukali inspiracji. Podczas warsztatów powstał improwizowany utwór muzyczny. Zajęcia zakończyło wspólne obejrzeniem spektaklu „Klub Samotnych Serc PORTOFINO”.
 
Klasa w Teatrze w lutym
Warsztaty pt. „Kurs teatru współczesnego”, które odbędą się 23 lutego w ramach serii spotkań z cyklu „Klasa w teatrze” mają za zadanie zachęcić do dyskusji i działania wokół form ekspresji współczesnego teatru. Zadaniem, które stawiamy przed tym spotkaniem jest oswajanie uczestników z nowymi narzędziami, jakimi posługuje się teatr i przybliżać idee, które są inspiracją do jego budowania. Warsztaty przyjmą formę łamigłówek rozszyfrowujących np. język czy dany zabieg teatralny. Będziemy na nich budować krytyczne manifesty i poszukiwać rodzaju teatru, który odpowiada osobistym potrzebom i gustom uczestników. Zapraszamy!
Śmiech przez łzy, czyli warsztat po spektaklu

Po pokazie „Hotelu pod Wesołym Karpiem” 20 i 21 lutego widzowie zostaną wciągnięci do gry „Śmiech przez łzy” prowadzonej w scenografii spektaklu.

Na scenie Teatru Fredry w Gnieźnie znów zobaczymy „Hotel pod wesołym karpiem” – holokaust, antysemityzm, syjonizm, rozliczanie traum z przeszłości, odwieczne resentymenty, grę stereotypów, nacjonalistów, dawnych ubeków i współczesnych biznesmenów, kiboli i feministki pod dachem jednego hotelu, we wrzącym tyglu różnorodnych emocji… Spektakl cieszy się dużą popularnością wśród widzów i dobrymi recenzjami. W krzywym zwierciadle pokazuje sprawy, z którym wielu z nas obawia się nie tylko śmiać, ale także rozmawiać poważnie. To sprawia, że w lutym po spektaklu widzowie zostaną wciągnięci w prowokacyjną, opartą na motywach związanych ze sceniczną historią, grę w typy.

Uczestnicy zabawy przyjrzą się, jak skonstruowani są bohaterowie, których widzieli na scenie – jakie mają cechy, jakie są ich życiowe postawy, poglądy, do jakich stereotypów nawiązują i z jakimi podejmują polemikę. Gracze na czynniki pierwsze rozbiorą też najśmieszniejsze momenty przedstawienia i zadadzą sobie pytanie „z czego” i „dlaczego się śmiejemy”, zastanawiając się nad istotą śmiechu przez łzy. Spektakl porusza bowiem tematy trudne, nierzadko bolesne, ale tak przewrotnie, by na twarzach widzów pojawiał się uśmiech. Również proponowana przez Teatr Fredry gra ma jednocześnie być źródłem zabawy i refleksji. Atrakcyjności dodaje jej miejsce, w którym się odbędzie – uczestnicy będą bawić się na scenie, na której jeszcze chwilkę wcześniej oglądali aktorów.

Do nietypowej gry, mogą dołączyć wszyscy zainteresowani – młodzież i dorośli – nie tylko ci, którzy zobaczą spektakl akurat 20 i 21 lutego. Udział jest bezpłatny i wymaga zgłoszenia pod numerem telefonu: 61 42 16 15. W sobotę gra rozpocznie się o 21.20, a w piątek o 20.20 i za każdym razem potrwa około godziny. 

Teatr i szkoła
Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie nie ustaje w działaniach edukacyjnych. Tym razem zajęcia odbędą się w szkołach, ich uczestnikami będą nauczyciele, a poprowadzi je edukator z Teatru im. A. Fredry. Celem projektu „Teatralna długa przerwa” jest pokazanie nauczycielom, jak użytecznym narzędziem w ich pracy może okazać się teatr. Ma on dawać nowe, ciekawe techniki sprzyjające aktywizacji dzieci i młodzieży, podejmowaniu z nimi partnerskiego dialogu i integracji nauczyciel – uczeń, ale i uczeń – uczeń. Projekt adresowany jest do wszystkich pedagogów pracujących z dziećmi uczącymi się w szkołach podstawowych i gimnazjach. 
 
Rusza Młoda Scena u Fredry
20 i 21 lutego rusza Młoda Scena u Fredry. Grupa młodzieży gimnazjalnej i licealnej pod okiem pedagoga teatru (Aleksandry Antoniuk) i reżysera (Łukasza Gajdzisa) podda refleksji ważne z punktu ich widzenia kwestie podziałów społecznych, stosunku dorosłych do dzieci i młodzieży, obecności w świecie realnym i wirtualnym, sprawczości młodych ludzi, podlegania ocenie otoczenia, bliskości czy religii. Przygotujemy akcje performatywne, których pokaz odbędzie się przed wieczornymi spektaklami. Ich celem jest włączenie głosu młodego pokolenia – mieszkańców Gniezna i okolic w tworzenie projektów artystyczno-edukacyjnych Teatru Fredry. Po warsztatach widzów i twórców zaprosimy do wspólnej gry, której polem będzie teatralna scena. Zgłoszenia: antoniuk@teatr.gniezno.pl
Finał projektu ReStart - Łańcuch Sztuki

W niedzielę 20 grudnia zakończył się cyklu innowacyjnych spotkań organizowanych w gnieźnieńskim Teatrze Fredry. Dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt pod nazwą „ReStart – Łańcuch Sztuki” zaplanowano jako cztery cykle. Każdy z nich zorganizowano jako spotkanie mistrza z uczniem, by młodzież, która zgłosiła się do udziału w projekcie mogła przyjrzeć i skonfrontować się z warsztatem pracy dwóch artystów – rezydentów – znanego, dojrzałego, który osiągnął już sukces i młodego, wciąż poszukującego twórczej drogi. I tak, w roli mistrzów pojawili się zaproszeni przez Teatr Fredry w Gnieźnie rezydenci wielkiego pokroju, kolejno: Leszek Bzdyl, Jospeh Hendel i Piotr „Bajzel” Piasecki. W roli uczniów: Aleksandra Matlingiewicz, Ida Kat Balslev i Karolina Lipska. Czwartą, podsumowującą edycję stanowił cykl warsztatów z pedagogiem teatru – Aleksandrą Antoniuk. Merytorycznym punktem wyjścia do każdego z cyklu warsztatów były teksty współczesnych dramatów: „Kopciuszka” Joëla Pommerata, „Czerownego/żółtego kapturka” Jeana – Claude`a Grumberga oraz „Pacamambo” Wajdiego Mouawad.

 
Warsztaty objęły trzy ważne obszary pracy artystycznej: taniec, aktorstwo i muzykę w kontekście tematów będących wyzwaniem intelektualnym nie tylko dla młodych, ale i dla dorosłych osób. Mówiono o śmierci, inności, wykluczeniu, ograniczeniach ciała i ducha. – Postanowiliśmy poprzez „ReStart – Łańcuch Sztuki” rozmawiać z młodymi ludźmi, a przede wszystkim pozwolić im mówić, o tym, co ich boli, co sprawia trudność. U podstaw tego projektu leży przekonanie o tym, że trzeba pokazywać teatr współczesny, otwarty, jako miejsce w którym można i trzeba mówić również o rzeczach bolesnych, niełatwych – mówi o projekcie dyrektor teatru, Joanna Nowak.
 
Poprzeczkę postawiono wysoko. Nie tylko trudne tematy stanowiły wyzwanie. Przede wszystkim było nim zmierzenie się młodych z samymi sobą, ze swoimi ograniczeniami, z niepewnością, z brakiem aktorskiego warsztatu na etapie prac, a na koniec również z publicznością, bo każdy warsztat wieńczył pokaz otwarty dla wszystkich gnieźnian. Młodzież zgłosiła się do projektu, który wymagał od niej otwarcia się i włączenia w proces improwizacji, a co za tym idzie ekspresją  indywidualnych, osobistych emocji. I choć mogłoby się wydawać, że takie wyzwanie może zniechęcać, okazało się, że jest odwrotnie – podsumowując projekt jego uczestnicy zgodnie przyznają, że właśnie to ich przyciągnęło na teatralne warsztaty.
 
Dzięki dofinansowaniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego udział w projekcie był bezpłatny, a Teatr im. A. Fredry mógł zaprosić do jego prowadzenia wybitnych artystów i pedagogów. W zajęciach wzięło udział kilkadziesiąt osób w wieku gimnazjalnym i licealnym, a na widowni podczas czytań performatywnych, dyskusji i pokazów warsztatowych zasiadało nawet ponad stu widzów. 
ReStart - Łańcuch sztuki - śmierć
W tej edycji projektu, którego pomysłodawcy postawili sobie za cel uwrażliwianie młodzieży na sztukę, a także przez sztukę na codzienne wyzwania – w roli mistrzów występowali muzycy: Piotr „Bajzel” Piasecki (muzyk, kompozytor, gitarzysta i autor tekstów) i Karolina Lipska (wokalistka jazzowa), a w roli uczniów, jak w poprzednich edycjach, młodzież w wieku gimnazjalnym i licealnym. Punktem wyjścia do pracy warsztatowej było czytanie performatywne dramatu „Pacamambo” w reżyserii zastępcy dyrektora teatru, Łukasza Gajdzisa. Tekst nie należy do łatwych – podejmuje trudny temat śmierci najbliższych, opowiada o dziewczynce, która przez kilkanaście dni czuwa przy zwłokach babci, bo nie może inaczej pogodzić się z jej odejściem.
 
Podczas warsztatów uczniowie wypracowali własną wypowiedź artystyczną na temat śmierci i umierania – piosenkę. Co ciekawe, mimo tego, że jej tematem była śmierć, muzyka i tekst nie przywoływały skojarzeń melancholijnych. Było rockowo i energetycznie. Młodzież śpiewała, ale też grała na instrumentach i, choć uzdolnienie muzyczne nie było warunkiem przystąpienia do projektu, piosenka zabrzmiała wspaniale.
 
„ReStart – Łańcuch Sztuki” wpisuje się w realizowaną przez Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie ideę teatru otwartego na widza, takiego, który jest nie tylko instytucją kultury, ale – a może przede wszystkim – miejscem intelektualnej i artystycznej dyskusji. Czwarte, ostatnie już, warsztaty cyklu odbędą się niedługo – bo między 16 a 20 grudnia 2015 r. Teatr zachęca do udziału wszystkie osoby, które od nowego roku chciałyby tworzyć zespół Młodej Sceny Teatru Fredry. Udział, jak w przypadku poprzednich edycji, będzie bezpłatny i dostępny dla każdego, choć adresowany przede wszystkim do młodzieży. Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czytanie performatywne / ”Pacamambo” / Wajdiego Mouawad reż. Łukasz Gajdzis

„Pacamambo” to historia niezwykłej więzi łączącej babcię i wnuczkę. Rozpaczliwa niezgoda bohaterki i emocjonalna reakcja na odejście bliskiej osoby, być może jest wyrazem wielkiej miłość ale może też chęci poznania tajemnicy życia. Zachowania zgodne  z podpowiedziami serca, nie zawsze łatwe i zrozumiałe dla innych, często pozwalają oswoić się  z wielką stratą. 

 

 

Wajdi Mouawad - kanadyjski pisarz, aktor i reżyser, urodził się w Libanie w 1968 roku. W wieku 9 lat, po wybuchu wojny domowej, musiał uciekać razem z rodziną do Francji. Po 6 latach przenieśli się do Kanady i zamieszkali w Québecu. Ukończył Kanadyjską Państwową Szkołę Teatralną. Po studiach założył wraz z Isabelle Leblanc teatr Ô Parleur. Od 2000 do 2004 roku Mouawad był dyrektorem artystycznym Théâtre de Quat' Sous w Montrealu. Sztuki jego autorstwa ( m.in. "Scorched" i "Tideline") były ekranizowane, wystawiane przez liczne teatry. W 2002 został uhonorowany Chevalier de l'Ordre National des Arts et des Lettres i w 2004 nagrodą Prix de la Francophonie. Został uhonorowany Orderem Kanady. W 2011 roku „Pacamambo” zostało wydane w „Nowych Sztukach dla dzieci i młodzieży” przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

 

Czytanie performatywne jest elementem projektu artystyczno-edukacyjnego „ReStart- łańcuch sztuki” adresowanego do młodzieży gimnazjalnej i licealnej. Projekt podejmie twórczą rozmowę na tematy, które są wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Interpretacja ważnych tekstów współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, pokazanie ich w nowym świetle, będą startem do zbudowania umiejętności świadomego odbioru sztuki i otwartości uczestników na udział w wydarzeniach artystycznych, zarówno w roli odbiorców, jak i twórców.

Czytanie performatywne /Jean-Claude Grumberg CZERWONY/ŻÓŁTY KAPTUREK / tłum i reż. Łukasz Gajdzis
To już drugie czytanie performatywne w Teatrze Fredry w tym sezonie artystycznym. Autor dramatu przedstawia rzeczywistość, doświadczoną przez naszych dziadków. Wilk przebrany w wojskowy uniform wprowadza w życie nowe zasady: pierwszą z nich jest zmiana koloru płaszcza Kapturka na żółty, by był bardziej widoczny i z daleka rozpoznawalny. Co jeszcze może wydarzyć się w świecie, w którym jedni ludzie stygmatyzują innych, autorytarnie narzucając im sposób zachowania i funkcjonowania? Przypominamy tę historię, między innymi po to, by nie powtórzyła się raz jeszcze.
 
Czytanie performatywne jest elementem projektu artystyczno-edukacyjnego „ReStart- łańcuch sztuki” adresowanego do młodzieży gimnazjalnej i licealnej. Projekt podejmuje twórczą rozmowę na tematy, które są wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Interpretacja ważnych tekstów współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, pokazanie ich w nowym świetle, będą startem do zbudowania umiejętności świadomego odbioru sztuki i otwartości uczestników na udział w wydarzeniach artystycznych, zarówno w roli odbiorców, jak i twórców.
 
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 

 

ReStart - Łańcuch sztuki - inność/wykluczenie
Tematem drugiego spotkania w ramach projektu artystyczno-edukcacujnego ReStart - Łańcuch Sztuki był problem inności i wykluczenia. Merytorycznym punktem wyjścia do wspólnych działań stanowił dramat „Żółty kapturek” Jeana-Claude Grumberga.
 
Uczestnicy pod okiem JOSEPHA HENDLA (reżysera teatralnego, pisarza, performera, absolwenta Uniwersytetu w Yale na wydziale muzyki) i studentki reżyserii - IDY Kat Balslev - studentki Wydzialu Reżyserii praskiej DAMU, za pomocą języka teatru w formie warsztatów rozmawiali na temat inności. Cykl spotkań zakończył się pokazem prac uczestników 15 listopada 2015 o godz. 14.00 na scenie Teatru Fredry. 
 
*Projekt podejmuje twórczą rozmowę na tematy, które są wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Interpretacja ważnych tekstów współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, pokazanie ich w nowym świetle, będą startem do zbudowania umiejętności świadomego odbioru sztuki i otwartości uczestników na udział w wydarzeniach artystycznych, zarówno w roli odbiorców, jak i twórców. Projekt został dofinansowany ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czytanie performatywne / Joël Pommerat KOPCIUSZEK / tłum. i reż. Łukasz Gajdzis

Pięknie sparafrazowana baśń dotyka współczesnych kategorii piękna. Uniwersalna opowieść braci Grimm zakotwiczona w teraźniejszości przez Pommerata przenosi nas do tajemniczej i zaskakującej rzeczywistości młodej dziewczyny. Kim dzisiaj jest  Kopciuszek?  Autor tworzy grę „na życie, na śmierć, na czas”. Z delikatnością, która nie wyklucza poczucia humoru porusza kwestie istoty rodziny, dzieciństwa i dojrzewania. 

 
Czytanie performatywne jest elementem projektu artystyczno-edukacyjnego „ReStart - łańcuch sztuki” adresowanego do młodzieży gimnazjalnej i licealnej. Projekt podejmie twórczą rozmowę na tematy, które są wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Interpretacja ważnych tekstów współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, pokazanie ich w nowym świetle, będą startem do zbudowania umiejętności świadomego odbioru sztuki i otwartości uczestników na udział w wydarzeniach artystycznych, zarówno w roli odbiorców, jak i twórców.
 
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
ReStart - Łancuch Sztuki - kult ciała

ReStrat – Łańcuch Sztuki - to cykl warsztatów organizowanych w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie prowadzonych przez artystów - rezydentów pracujących w następujących obszarach: taniec, muzyka, aktorstwo. Ideą projektu jest zbudowanie innowacyjnego programu edukacyjnego łączącego współpracę mistrza z uczniem – studentem, ich pracę z młodzieżą podczas warsztatów, w ramach których wypracują własną wypowiedź artystyczną. Każdy z cyklu warsztatów zostanie zakończony pokazem efektów pracy.

 

Cykl, adresowany do młodzieży ze szkół gimnazjalnych i licealnych w formie tygodniowych warsztatów, odbył się w dniach: 12 – 18 października 2015 r. Tematem pierwszego spotkania był: kult ciała. Rozpoczęliśmy warsztatem wprowadzającym z pedagogiem teatru. Uczestnicy pod okiem LESZKA BZDYLA (choreografa, reżysera teatralnego, założyciela Teatru Dada von Bzdülöw, wybitnego twórcy teatru tańca) i ALEKSANDRY MATLINGIEWICZ (studentki PWST we Wrocławiu, absolwentki wydziału choreograficznego w Łodzi) za pomocą ruchu i choreografii będą rozmawiać na temat kultu ciała. Cykl spotkań zakończy się pokazem prac uczestników 18 października 2015 o godz. 14.00 na scenie Teatru Fredry.

 

*Projekt podejuje twórczą rozmowę na tematy, które są wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Interpretacja ważnych tekstów współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, pokazanie ich w nowym świetle, będą startem do zbudowania umiejętności świadomego odbioru sztuki i otwartości uczestników na udział w wydarzeniach artystycznych, zarówno w roli odbiorców, jak i twórców.

 
Szkoła życia - pamięć

Seniorzy podczas warsztatów z reżyserem spektaklu "Nasze miasto" - Piotrem Kruszczyńskim - próbowali pokazać historię miasta, z perspektywy indywidualnych narracji mieszkańców. Uczestnicy, oglądając zdjęcia z rodzinnego albumu oraz konfrontując się z tematem przemijania, opowiadają o swojej przeszłości. Odtwarzając minione zdarzenia, układają je na nowo po to, by snuć opowieść o miejscach i zdarzeniach niegdyś istniejących, a dziś całkowicie zapomnianych. 

 

Słuchacze GUTW oraz zwyczajni mieszkańcy Gniezna, mając możliwość pracy warsztatowej z artystą – reżyserem , starali się odnaleźć wspólnie minione historie, te szczególnie godne uwagi, ciekawe, intrygujące. Video-rejestracja wyników twórczych wędrówek „po szlakach pamięci”, stanowiła szansę na zaprezentowanie Gniezna jako miasta-miejsca pełnego uczuć i znaczeń, którego dzieje zostają zapisane w historii z perspektywy osobistych doświadczeń jego mieszkańców. Rejestracje wykorzystane zostały w spektaklu i stanowiły dopełnienie reżyserskiej wizji „Naszego miasta” - opowieści o Gnieźnie, odwołującej się do z skojarzeń z przeszłości i teraźniejszości.

 

Projekt GUTW „Szkoła życia – Pamięć” realizowany we współpracy z Teatrem Fredry dofinansowany został przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.

Alicja - Twoje odbicie w lustrze

W niedzielę 27 września 2015 r.  o godz. 19.00 wyjątkowym pokazem/improwizacją zakończył się tygodniowy cykl warsztatów powiązanych merytorycznie z czerwcową premierą Teatru - „Alicja. Pod żadnym pozorem nie idź tam” Michała Kmiecika w reżyserii Justyny Łagowskiej.

Projekt ten, będący integralną częścią koncepcji programowej nowego „Fredry”, był odpowiedzią na stosunkowo niewielką i trudną do sformułowania ofertę teatralną dla widza młodzieżowego. Jego innowacyjny, w skali Gniezna, charakter stworzył uczestnikom unikalną możliwość warsztatowej pracy ze znakomitymi artystami, która stanowiła niepowtarzalną okazję do rozwijania własnego potencjału, twórczego, nabywania umiejętności i doświadczeń.

 
Istotą projektu „Alicja – Twoje odbicie w lustrze”  było wykreowanie przestrzeni dla artystycznej wypowiedzi uczestników, a tym samym umożliwienie im aktywnego włączenia się w proces poznawania i tworzenia teatru. Prowadzący mieli za zadanie stworzyć pewien obszar dla twórczej działalności i wspierać ich swą wiedzą i doświadczeniem. Dzięki temu warsztaty w ramach projektu, inspirowane gotowym dziełem teatralnym, stały się miejscem spotkania, pobudzania i wyzwalania kreatywności i spontaniczności, przestrzenią uczenia się poprzez działanie, ale też doskonalenia relacji interpersonalnych czy kształtowania umiejętności pracy w grupie.
 
Zajęcia poprowadzili twórcy przedstawienia.  Reżyserka i scenografka Justyna Łagowska uczyła uczestników tworzenia znaczeń, rytmów i sensów z przedmiotów i znaków plastycznych, dramaturg Michał Kmiecik dzielił się swoimi doświadczeniami dotyczącymi trudnej sztuki komunikacji za pomocą właściwie dobranego słowa, a beneficjenci próbowali kreować własną, bardzo osobistą wypowiedź artystyczną. Natomiast z kompozytorem Robertem Piernikowskim wspólnie tworzyli oryginalną muzykę teatralną, nagrywając ścieżkę dźwiękową do własnego spektaklu. Projekt zakończyła praca z pedagogiem teatru Agnieszką Szymańską, koordynatorką całego  projektu oraz  finałowego pokazu pracy warsztatowej. 
 
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
Alicja, Gąsienica, Królik / Performance
Zmiany zachodzące podczas procesu dorastania, starzenia się, przechodzenie w kolejne fazy życia, nowość, odmiana. Temu wszystkiemu towarszyszyły stosowne rytuały przejścia pomagające nam z dziecka stać się dorosłym, z ucznia pracownikiem, z osoby aktywnej zawodowo emerytem. Rytuały przejścia są dla nas tak samo zwyczajne jak i wyjątkowe, poddajemy im się często bez refleksji, ale odgrywają znaczącą rolę w naszym życiu nawet wówczas, gdy sobie tego w pełni nie uświadamiamy. Powołana przy okazji premiery spektaklu „Alicja. Pod żadnym pozorem nie idź tam” w Teatrze Fredry Wytwórnia Przejścia „NIE IDŹ TAM!” zaprosiła na warsztaty, które przyjęły formę laboratorium. Każdy z uczestników wykonał indywidualnie pracę nawiązującą do określonej zmiany. Inspirując się doświadczeniami Alicji, które bohaterka nabywa błądząc w Krainie Snów, przyjrzeliśmy się rytuałom inicjacyjnym i ich przebiegom. Jakie uczucia, myśli, stany ducha i ciała towarzyszą dorastaniu, starzeniu się? I w jaki sposób przyda nam się do tego Alicja? Teatr Fredry otworzył się na przestrzeń miasta oraz jego obszary dotąd pomijane, nieznane, niewygodne. Otarliśmy się o czyny, słowa i gesty zakazane. 
Warsztaty odbyły się w ramach IV Królewskiego Festiwalu Artystycznego organizowanego przez Urząd Miasta Gniezna.
 
Święto dzieciństwa
Warsztaty rodzinne z okazji Dnia Dziecka w Teatrze Fredry.
 
Teatr Fredry zaprosił dzieci wraz rodzicami i opiekunami na teatralną zabawę na świeżym powietrzu, organizowaną z okazji Dnia Dziecka. Podczas święta najmłodszych zastanowiliśmy się nad tym, co jest najważniejsze, a co najtrudniejsze w byciu dzieckiem. Co to w ogóle znaczy być dzieckiem? Czy wszędzie Dzień Dziecka obchodzi się tak samo? Odpowiedzieliśmy na te pytania, po czym wspólnie złożyliśmy życzenia wszystkim dzieciom na całym świecie. Poznaliśmy razem kreatywną siłę teatru: za pomocą zabaw teatralno-ruchowych przenieśliśmy się do krainy wyobraźni. Miejsca, do którego teatr zaprasza przecież nas wszystkich, na co dzień.
 
Odkryj innego w sobie!

Uczestnicy warsztatów „Odkryj innego w sobie!” towarzyszących spektaklowi „Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci” w reżyserii Rafała Urbackiego starali się odpowiedzieć na pytania: czym jest niepełnosprawność? Czym jest sprawność? Kogo nazywamy normalnym? Czym jest wykluczenie i jak funkcjonuje? Czym jest norma? Czy ona w ogóle istnieje? Szukaliśmy odpowiedzi skupiając się wokół tematyki ciała, jego możliwości i ograniczeń. W scenografii spektaklu zastanawialiśmy się, co chętnie eksponujemy a co ukrywamy, jak używamy pojęcia „piękna” do wartościowania i osądzania. Przypominaliśmy sobie sytuacje, w których ciało odmawiało nam posłuszeństwa. Bazowaliśmy zarówno na ćwiczeniach fizycznych jak i na pogłębionej refleksji dekonstruującej schemat: ciało - tabu. Warsztaty „Odkryj innego w sobie!” oparte były na doświadczeniach pracy Teatru 21, kreowanego przez osoby z zespołem Downa i autyzmem oraz na podręczniku „O!swój”.  

Pinokio i współczesny świat
Niczym Pinokio w spektaklu Teatru Fredry zwróciliśmy się ku światu rozmaitych uczuć, lecz również zastanowiliśmy się nad problemami dzisiejszego świata. Nad biedą, bezrobociem, uczuciem braku, pustką, głodem. Przyjrzeliśmy się im ze wszystkich stron i stworzyliśmy wspólnie teatralny program nawołujący do wrażliwości, otwarcia się na drugą osobę i świat, który nas otacza. Do jego przygotowania posłużyły  nam nie tylko ćwiczenia teatralne ale także znane wszystkim gry i zabawy podwórkowe. Jak dzięki teatrowi otrzeć łzy i oprzeć się zmartwieniom? Co daje nam prawdziwe szczęście? Czy opłaca się bardziej mieć czy być? Odpowiedzi szukaliśmy w Teatrze Fredry
 
W teatrze życia codziennego
Jak za pomocą teatru rozmawiać o ważnych sprawach z uczniami? Pytanie i zbudowane wokół nich warsztaty kierowane do nauczycieli szkół średnich towarzyszyły spektaklowi „Zjednoczenie dwóch Korei” w reżyserii Łukasza Gajdzisa. Przedstawienie na podstawie tekstu Joëla Pommera stanowiło punkt wyjścia i otwierało szereg innych, szerokich kontekstów. Wraz z specjalistą ds. edukacji, Aleksandrą Antoniuk, prowadzącą zajęcia metodą pedagogiki teatralnej wydobyliśmy znaczenia i tropy, które atrakcyjne są dla współczesnego ucznia. Nie tylko na lekcji polskiego, wiedzy o kulturze czy godzinie wychowawczej.
 
Dotknij teatru

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru zaprosiliśmy młodzież na warsztaty teatralne w scenografii spektaklu Zjednoczenie dwóch Korei. Zaproponowana forma działań edukacyjnych na scenie to innowacyjny sposób na doświadczanie teatru i świetny sposób na obudzenie w sobie aktywnej postawy widza - uczestnika. Warsztaty były niepowtarzalną okazją, by odnaleźć się na scenie pełnej rekwizytów, w niezwykłej konstrukcji scenograficznej, a tym samym trafić do świata bohaterów przedstawienia. Spektakl „Zjednoczenie dwóch Korei” stał się pretekstem do przyjrzenia się naszym własnym pojęciom miłości i zadawania pytań o uczucia i relacje, dzięki którym doświadczamy tego, co intuicyjnie nazywamy miłością. Warsztaty zakończył pokaz efektów pracy zrealizowany w scenografii spektaklu.

Miłość bez lukru – warsztaty dla seniorów

Podczas warsztatów w scenografii spektaklu Zjednoczenie dwóch Korei przyjrzeliśmy się rodzajom miłości ukazanym w spektaklu Zjednoczenie dwóch Korei Joêla Pommerata. Uczestnicy podczas działań twórczych zadali sobie pytania: Czy uczucie to przybiera tylko takie kształty, jakie właśnie oglądamy na scenie? Czy te historie rzeczywiście opowiadają o miłości, czy są dla nas jej prawdziwym obrazem? Czy definiowanie miłości przez jej „obrzeża” albo, inaczej mówiąc, relacje międzyludzkie, które społecznie mogą być postrzegane jako tabu, uczy nas patrzeć na miłość mądrzej i głębiej?

FEERIE w Teatrze Fredry

Z myślą o dzieciach i młodzieży przygotowaliśmy warsztaty teatralne. Warsztaty teatralne dla młodych widzów były propozycją na inspirujące spędzenie ferii. Program warsztatów został oparty na zasadach pedagogiki teatru i inspirował się repertuarem Teatru Fredry. Dzieci od 6 do 12-ego roku życia przekonały się, że teatr jest miejscem zabawy i można go odkrywać za pomocą dobrze znanych wszystkim gier, a wchodząc w rolę bajkowych postaci Pinokia i Pippi pofantazjować, zbudować teatralne artefakty czy wykorzystać elementy scenografii dla własnej twórczej aktywności. 

 

Przy okazji tegorocznych ferii rozpoczęliśmy również działania w ramach Pracowni Eksperymentu  Teatralnego#1, do współtworzenia której zaprosiliśmy młodych Gnieźnian. Pierwsza edycja przybrała formę cyklu warsztatów poświęconych sztuce performansu, który dedykowany jest osobom w wieku 15-19 lat. Młodzież podczas kilkudniowych warsztatów pracowała będzie z doświadczonym pedagogiem teatru - Aleksandrą Antoniuk, wykorzystującej formy performatywne i działania z nurtu teatru fizycznego. W ramach zajęć dla uczestników przewidziano możliwość bezpłatnego obejrzenia spektaklu „Spowiedź masochisty”. Spotkania podsumowano publicznym pokazem pt. "Hejted Gniezno", którego formę wypracowano wspólnie z uczestnikami.

Warsztaty: Kultura-Edukacja-Miasto

Organizacjom pozarządowym, przedstawicielom instytucji publicznych, nieformalnym grupom oraz indywidualnym aktywistom i animatorom zaproponowaliśmy spotkanie z Anną Michalak-Pawłowską. Podczas spotkania podjęliśmy kwestie systemu współpracy w mieście realizatorów edukacji kulturalnej, na przykładzie Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej, dobrych praktyk działania instutucji animacji kultury, na przykładzie Ośrodka Działań Artystycznych dla Dzieci i Młodzieży „Dorożkarnia” z Warszawy, dobrych i niedobrych przykładów pisania wniosków do programów grantowych, na podstawie doświadczeń eksperta i wykładowcy oraz analizowaliśmy projekt programu historii lokalnej, na przykładzie Korzeni Siekierek. 

 

* Spotkanie poprowadziła Anna Michalak-Pawłowska, absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie i Wydziału Zarządzania Kulturą Uniwersytetu Jagiellońskiego. Twórca Domu Kultury „Dorożkarnia” i XIV Społecznego Liceum Ogólnokształcącego. W 1985 r. założyła amatorski Teatr Muzyczny „Pantera”. Ekspert MKiDN i Instytutu Teatralnego. Od 2013 r. jest Pełnomocnikiem Prezydenta m.st. Warszawy d.s. Edukacji Kulturalnej. Nie zna określenia „to się nie uda”.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Edukacyjne MCA i More Than One Production

Rezydencje artystyczne – NIEWIDZIALNI

Tegoroczne rezydencje poświęcone zostały NIEWIDZIALNYM. Ludziom żyjącym wśród nas – niedostrzeganym, przezroczystym, pozornie nikomu niepotrzebnym i… bardzo samotnym. Tęskniącym za tym, aby być dla kogoś, być po coś. Dlatego też pierwszej, w ramach rezydencji artystycznych, premierze towarzyszyły działania stwarzające szansę do wymiany poglądów.

Teatr Fredry przygotował warsztaty edukacyjne „Bariery okiem młodzieży – Fotografia zaangażowana” uwrażliwiające młodzież na problem niepełnosprawności w społeczeństwie. Ich rezultatem były działania fotograficzne obrazujące architektoniczne bariery dla osób z alternatywną motoryką, zakończone wystawą multimedialna efektów pracy młodzieży.


Filmowy poniedziałek – Chce się żyć reż. Maciej Pieprzyca oraz spotkanie pt. Niepełnosprawne ciało w kulturze – z zaproszonymi gośćmi miało na celu wymianę poglądów dotyczących sposobu, w jaki niepełnosprawność jest reprezentowana w kulturze. Zastanowiliśmy się nad istniejącymi stereotypami i wyobrażeniami na temat niepełnosprawności oraz szeroko rozumianym uczestnictwem osób z alternatywną motoryką w kulturze


„Przyniosę Wam słońce” to warsztat przygotowany z myślą o młodych mieszkańcach Gniezna, którym towarzyszy w życiu niesprawność intelektualna. Przygotowane przez Witkorię Siedlecką-Dorosz działania edukacyjne koncentrowały się na ciele, jego możliwościach i ograniczeniach. Uczestnicy za cel obrali dostrzeżenie w nim narzędzia pracy aktora, stawiajac przed sobą pytanie, czy jesteśmy gotowi na teatralną przygodę? Na opowieść? Na przywrócenie słońca sobie i innym mieszkańcom Gniezna. Bo choć nasz wpływ na meteorologię jest ograniczony, zawsze możemy poszukać ciepła w sobie.

*Wiktoria Siedlecka-Dorosz - absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie i Akademii Pedagogikii Specjalnej w Warszawie. Teatrolożka i arteterapeutka, wykładowca na podyplomowych studiach z zakresu arteterapii na APS. Odbyła staż arteterapeuty w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia w Pruszkowie. Animatorka działań artystycznych dzieci, młodzieży i dorosłych oraz osób z niepełnosprawnością. Współpracuje m.in. z Instytutem Teatralnym w Warszawie, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci w Helenowie i Teatrem 21. Prowadzi stronę dzieckowteatrze.pl

Pajacyk w akcji

 

Nawiązanie współpracy z PAH-em, zbiórka rzeczy ważnych, Bank czasu oraz akcja edukacyjna w gnieźnieńskich szkołach to wydarzenia towarzyszące premierze spektaklu PinokioWystawienie Pinokia w nowej wersji Maliny Prześlugi miało wywołać dyskusję o tym, co w życiu jest najważniejsze, co stanowi o wartości człowieka, a czego nie można kupić za pieniądze. Pragnęliśmy pobudzić do refleksji najmłodszych widzów i zaangażować w akcję wychowawców i rodziców. 
 
Teatr Fredry nawiązał współpracę z Polską Akcją Humanitarną, która od lat prowadzi program Pajacyk, walczący z problemem niedożywienia wśród dzieci w Polsce. Dlatego też zorganizowano popremierową kwestę wspierającą działania PAH-u, odbywającą się zarówno wśród premierowych gości, jak i wśród młodych miłośników hip-hop-u w trakcie cypher’u Stowarzyszenia G:15. 
 
Zbiórka pieniędzy była preludium do inicjatywy Podziel się tym co ważne. Już następnego dnia każde z obecnych na spektaklu dzieci mogło pozostawić w Teatrze dwa rodzaje darów - przedmioty cenne dla nich, aczkolwiek nieposiadające wartości materialnej oraz rzeczy, które można ofiarować komuś bardziej potrzebującemu. Te drugie stanowić mogły, spisane na przygotowanych przez Teatr winietkach, „oferty czasu”. 
 
Zespół Teatru Fredry z akcją Poznaj Pajacyka odwiedził jedną z gnieźnieńskich szkół. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję spotkać bohaterów Pinokia i dowiedzieć się, że nawet najmłodsze dziecko jednym kliknięciem myszki może pomóc innym, bardziej potrzebującym. Zajęcia prowadzone były w formie warsztatów bogatych w zabawy ruchowe i dziecięcą twórczość. Dzieci poznawały zasady racjonalnego gospodarowania żywnością oraz uczestniczyły w debacie dotyczącej przeciwdziałania problemowi głodu w najbliższym otoczeniu. 
 
Akcja Pajacyk sprzyjała przeniesieniu istoty spektaklu na pozateatralne aspekty rzeczywistości. To z pomocą rodziców i wychowawców najmłodsi widzowie mieli uświadomić sobie, czym jest szczęście, którego „nie ma gdzie indziej. Jeśli jest to tylko tu”.
teART dla Ciebie

Obok realizowanych przedstawień przygotowujemy duże interdyscyplinarne projekty skierowane do naszych widzów . Do wydarzeń okołopremierowych towarzyszących każdemu nowemu spektaklowi zaliczyć możemy np. wykłady, rozmowy z realizatorami, flashmoby, instalacje artystyczne, warsztaty aktorskie, taneczne i wiele innych...

 

Dodatkowo chętnie włączamy się w organizowane w mieście akcje kulturalne, prowadzimy równolegle projekty filmowe, edukacyjne, organizujemy koncerty, kuchnie społeczne, wystawy itd.

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi projektami i aktywnego w nich uczestnictwa. Liczymy na Wasz udział, pomysły oraz zaangażowanie!

 

Pomiędzy Innymi

Projekt realizowany w ramach premiery sztuki "Szpak Fryderyk" w reżyserii Łukasza Gajdzisa

W ramach projektu realizowane były wydarzenia okołopremierowe obejmujące warsztaty zarówno dla najmłodszych, jak i starszych widzów.

 

26 kwietnia odbyły się warsztaty dla dużych i małych - wspólne kreatywne działania integracyjne dla całej rodziny. Teatralny eksperyment rozwijający wyobraźnię i pozwalający na twórczą rozmowę wykreowała Agnieszka Szymańska z Teatru Baj w Warszawie, absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

27 kwietnia miał miejsce Niedzielny Dance Floor - warsztaty taneczne przed Teatrem. Prowadziła je Paulina Smaś - Born to Dance.

30 kwietnia gościliśmy w Teatrze nauczycieli.  Warsztaty adresowane do pedagogów nauczania początkowego prowadził Sebastian Świąder, absolwent kulturoznawstwa na UW, pedagog teatru, specjalista w dziedzinie animacji kultury

 

W ramach projektu “Pomiędzy innymi” tworzymy także broszurę pedagogiczną, autorstwa Justyny Czarnoty z Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie, przeznaczoną dla rodziców i wychowawców, mówiącą o tym, jak dziś odkrywać teatr na nowo.

Węgrzy/Prosto z mostu

Projekt realizowany w ramach premiery sztuki "Most nad doliną" w reżyserii Joanny Grabowieckiej


Niezwykle istotną częścią projektu Węgrzy/Prosto z mostu były działania edukacyjne. Ze względu na doniosły problem społeczny, jaki podejmuje autor dramatu „Most nad doliną” – postępującej dezintegracji więzi rodzinnych, upadku autorytetów, ideowego zagubienia młodego pokolenia skutkujące­go nierzadko autodestrukcją, jak w przypadku bohaterów dramatu, opartego  na wydarzeniach autentycznych, istnieje paląca potrzeba przerzucenia swego rodzaju „mostu” między pokoleniem rodziców i dzieci, pedagogów i uczniów. Potrzeba rozmowy. Stąd towarzyszące premierze warsztaty edukacyjne z udziałem psychologów i pedagogów społecznych, poświęcone afirmacji życia, odnalezieniu przez młodych ludzi swego miejsca w rodzinie, szkole i społeczeństwie, adresowane do młodzieży, rodziców i nauczycieli.

 

Projekt powstał we współpracy z Miastem Gniezno oraz Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie, a patronat honorowy nad nim objęła Ambasada Węgier w Polsce.

 

w powiększeniu...

Premiera Kto się boi Virginii Woolf? jest bez wątpienia najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem tego sezonu. Już w lutym dzięki pomocy naszych widzów udało zebrać ponad 1500 butelek, z których Łukasz Błażejewski zbudował niezwykłą scenografię. W tym samym miesiącu, w próbach do spektaklu brali udział młodzi blogerzy, współtworząc projekt "Teatr Fredry w powiększeniu". Aktorzy, a przede wszystkim reżyser – Maria Spiss, pozwolili podglądać się w tych najbardziej intymnych chwilach, jakimi są próby. Takie zakulisowe spotkania uczą nie tylko warsztatu, ale też pokory i zdyscyplinowania.

 

Kolejnym elementem towarzyszącym premierze  dramatu Albee`go jest debata "Czy jesteś kulturalny?". Do dyskusji na temat roli kultury oraz jej miejscu w Gnieźnie zapraszamy przedstawicieli władz miasta i regionu, reprezentantów instytucji kultury i NGO'sów, animatorów, aktywistów, dziennikarzy i mieszkańców.

 

Filmowe poniedziałki

Od stycznia 2014 roku realizujemy projekt, dzięki któremu mieszkańcy Gniezna raz w miesiącu mogą spotkać się z nieprzeciętnym kinem. Jeśli chodząc do multipleksów lub przeglądając kanały telewizyjne nie czujesz się usatysfakcjonowany ich komercyjną ofertą, która w żaden sposób nie zaspokaja Twojej wrażliwości, zachęcamy do zmierzenia się ambitnymi, festiwalowymi dziełami sztuki filmowej właśnie w Teatrze.  

 

Nie znajdziesz ich w internecie!

#Feerie# z teatrem

„Gnieźnieński Teatr coraz bardziej otwiera się na widzów” - tak rozpisywały się media na temat warsztatów w Teatrze Fredry, które spotkały się z dużym zainteresowaniem miejscowej młodzieży.

Zimowe zajęcia prowadzone były w 2 grupach, które brały udział w części dramaturgicznej prowadzonej przez Dominikę Borkowską oraz aktorskiej, którą przygotował Wojciech Siedlecki.

Po 4 dniach intensywnej pracy uczestnicy warsztatów zakończyli #FeeriezTeatrem pokazem w przestrzeni miasta.

Światy równoległe

Projekt zrealizowany w ramach premiery sztuki "Światy równoległe/Między nami dobrze jest"  inspirowanej dramatem Doroty Masłowskiej 

Wydarzenia zrealizowane w ramach projektu:

19 stycznia - pokaz filmowy spektaklu „Paw królowej” Doroty Masłowskiej w reżyserii Pawła Świątka, zrealizowanego w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Spektakl został okrzyknięty jednym z najlepszych przedstawień 2013 r. w Polsce. Po projekcji odbyło się spotkanie z Sebastianem Majewskim, dyrektorem artystycznym Narodowego Starego Teatru w Krakowie

20 stycznia - wykład prof. Bogusława Bakuły, historyka literatury polskiej z Instytutu Filologii UAM w Poznaniu na temat twórczości Doroty Masłowskiej.

23 stycznia - spotkanie z twórcami oraz przedpremierowy pokaz fragmentu spektaklu „Światy równoległe/Między nami dobrze jest”.

25 stycznia - POPCENTRALNE spotkanie z Dorotą Masłowską, laureatką  Nagrody Literackiej Nike (2006), autorką dramatu „Między nami dobrze jest”, a także m.in. powieści „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną”  i  „Paw królowej”. Spotkanie prowadził Jarosław "Mixer" Mikołajczyk.

 

R
E
P
E
R
T
U
A
R

repertuar repertuar
PN
1
WT
2
ŚR
3
CZ
4
PI
5
SB
6
LISTOPAD 19:00
N
7
LISTOPAD 18:00
PN
8
LISTOPAD 10:00
WT
9
LISTOPAD 10:00
ŚR
10
CZ
11
PI
12
PANNA JULIE 19:00
SB
13
PANNA JULIE 18:00
N
14
PANNA JULIE 18:00
PN
15
WT
16
ŚR
17
CZ
18
PI
19
PIASKOWNICA 19:00
SB
20
PIASKOWNICA 19:00
PN
22
WT
23
ŚR
24
PI
26
N
28
PN
29
WT
30
ŚR
31
CZ
1
PI
2
SZPAK FRYDERYK 9:30 11:00
SB
3
N
4
PN
5
WT
6
ŚR
7
CZ
8
SB
10
N
11
PN
12
WT
13
ŚR
14
CZ
15
PI
16
SB
17
N
18
PN
19
WT
20
ŚR
21
CZ
22
PI
23
SB
24
N
25
PN
26
WT
27
ŚR
28
CZ
29
PI
30