Newsy

Premiera “Zjednoczenia dwóch Korei”
POWRÓT
2015.02.25

Już 6 marca będziemy mieli okazję zobaczyć polską prapremierę spektaklu "Zjednoczenie dwóch Korei" w reż. Łukasza Gajdzisa, sztukę jednego z najbardziej znanych i cenionych francuskich dramaturgów - Joëla Pommerata!

Zaryzykuję stwierdzenie, że ze wszystkich europejskich nacji to właśnie Francuzi są najdoskonalszymi znawcami l’art d’amour i potrafią najpiękniej o niej opowiadać. Mówić subtelnie, z wdziękiem, a jednocześnie z pasją i namiętnością. I to już od zamierzchłej epoki średniowiecznych trubadurów i truwerów, pierwszych francuskich piewców romantycznych uczuć, aż po czasy nam współczesne . To przecież dzieje najsłynniejszych kochanków świata, Tristana i Izoldy, przez wieki przekonywały nas, że miłość jest „siłą i żywiołem, który znosi wszelkie granice ustanowione przez rozum, a nawet przez naturę”.

Joël Pommerat opowiada o czymś, wydawałoby się, ludzkim, prostym i oczywistym, co jest tak naprawdę wciąż niezgłębioną tajemnicą. O tym, co naukowe autorytety uznają za najsilniej uzależniającą substancję na świecie. O nałogu, z którym nie udaje się walczyć i z którego nie można się wyleczyć. O pragnieniu, którego nie można ugasić, a które nierzadko prowadzi do obsesji, szaleństwa, utraty poczucia własnej tożsamości. O tym, że tylko miłość nadaje sens i pełnię naszemu istnieniu. I nawet jeśli przynosi jedynie ból i cierpienie, jesteśmy gotowi dla niej żyć i umierać.

Łukasz Gajdzis

Teatr – mówi Joël Pommerat – jest miejscem, gdzie się zadaje pytania i doświadcza rzeczy ważnych, istotnych. Nie możemy szukać w nim potwierdzenia tego, o czym już wiemy, co doskonale znamy. Musi stać się przestrzenią dla rzeczy możliwych, poddających w wątpliwość to, co już dawno zostało zrozumiane, oswojone.

Joël Pommerat urodził się w 1963 roku w Roanne we Francji. Dramatopisarz i reżyser, realizator filmów krótkometrażowych. Pisać dla teatru zaczął w 1985 roku, a cztery lata później założył Compagnie Louis Brouillard, z którą do dziś stale współpracuje. Jego sztuki powstają częściowo jako kreacje zbiorowe, modyfikowanei uzupełniane na próbach, tworzone we współpracy z aktorami, scenografem, kompozytorem i reżyserem światła. Swoje pierwsze spektakle wystawił w Théâtre de la Main d’Or w Paryżu (Le Chemin de Dakar, Le Théâtre, Vingt cinq années, Des suées, Les Evénements).

WSZYSTKIE