Najnowsze
„Karczma jest areną zmagań. Każdy z bohaterów chociaż na chwilę wdziewa czarne, niby kapłańskie szaty. Każdy niesie swój dogmat. Stanisław Wyspiański upatrywał odkupienia w odkryciu prawdy o sobie. To ona zmazuje wszelką winę. Przedłużeniem błagań Samuela jest żałobna pieśń Feige. Tu nadziei nie ma, jest nieuchronna samotność”. 48. Opolskie Konfrontacje Teatralne, finał 9. Konkursu na […]
Tak było wczoraj na 48 Opolskich Konfrontacjach Teatralnych w Teatr Kochanowskiego w Opolu. Dziękujemy! Fot. Michał Grocholski/Sławoj Dubiel #48OKT #teatropole #klasykażywa Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
„Czekając na Godota” to jedna z najbardziej kompletnych realizacji na deskach scenicznych gnieźnieńskiego Teatru Fredry w ostatnich latach. Jest tu zawarta cała intelektualna złożoność bytu człowieka w jego fechtowaniu się ze swoim losem. W zadawaniu sobie pytań – w chorobie, cierpieniu, na skutek wojny i przemocy, co jest tego powodem i co będzie tego efektem. […]
Teatr Kochanowskiego w Opolu nadciągamy Już jutro o godzinie 18.00 zagramy spektakl „Sędziowie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Anny Augustynowicz na 48. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych – jednego z najważniejszych festiwali teatralnych w kraju, który już od 48 lat gości klasykę polską na scenach Teatru Kochanowskiego w Opolu. To wyjątkowa okazja do zapoznania się z wyróżnionymi realizacjami […]
„Paweł Łysak dokonał czegoś wręcz niemożliwego – bazując na tekście, w którym nie wolno zmienić nawet przecinka, nadał mu nowe znaczenia o współczesnym wydźwięku, które mocno nas dotykają, bo dotykają spraw, które nas bolą. Niby jest tradycyjnie, a jednak nie jest. Jest inaczej, ciekawiej. Sukces Pawła Łysaka polega na tym, że znakomicie dobrał i poprowadził […]
Lucy Maud Montgomery w dziewiątym tomie książki o „Ani z Zielonego Wzgórza” napisała: ” Ciekawam, jakie byłoby życie w świecie, gdzie panowałby stale czerwiec”. My już wiemy jaki będzie czerwiec tego roku kolorowy, familijny, radosny, teatralny, pełen magii i niezapomnianych wrażeń, dający wielką frajdę Dołączcie do nas, aby wspólnie celebrować ten wyjątkowy czas! I Przegląd […]
Redakcje Zeszytów Poetyckich i Kuźni Literackiej podjęły współpracę, czego efektem Kwestionariusz Teatralny (pytania są autorstwa redaktor Irminy Kosmali). Pierwszym gościem, który udzielił odpowiedzi jest Paweł Łysak – reżyser teatralny, w latach 1993-1994 pracował jako konsultant programowy w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, w latach 1994-2000 jako reżyser w Polskim Radiu Warszawa. W latach 2000-2003 był zastępcą […]
„Gnieźnieński Godot, pierwsze zresztą wystawienie jakiegokolwiek tekstu Becketta w tym mieście, to przedstawienie wybitne. Paweł Łysak podjął intrygującą, zakończoną spektakularnym sukcesem, próbę nadania kanonicznemu, niezmiennemu co do każdej litery i znaku przestankowego dramatu, nowych, jakże współczesnych znaczeń poprzez odważną, dynamiczną, graniczną, w pełnym tego słowa znaczeniu inscenizację, wprowadzającą jeden z najbardziej znaczących teatralnych tekstów wszechczasów […]
„Realia epoki, w której toczy się akcja utworu, twórcy przedstawienia odwzorowują z pieczołowitością. Uwagę przykuwa zwłaszcza złożona z kilku planów scenografia, w której wyróżnić można pokój sypialny Thila (Nikodem Księżak), studenta Akademii Sztuk Pięknych z Berlina, przyjaciela Wojnicza, a także jadalnię pensjonatu prowadzonego przez Wilhelma Opitza (Wojciech Siedlecki) i gabinet doktora Semperweiβa (Roland Nowak). Zaprojektowane […]