Newsy

Męskość podszyta strachem, Małgorzata Klimczak, Dziennik Teatralny
POWRÓT
2024.06.13
„Cały spektakl jest utkany z subtelności. Po raz pierwszy w spektaklu nie przeszkadzają mi nagminnie dzisiaj stosowane mikroporty. Tym razem pomagają stworzyć specyficzny klimat lekkiego niepokoju, który nieustannie towarzyszy wszystkim postaciom. Dzięki temu mogą mówić ciszej, spokojniej, jakby byli wystraszeni, jakby mieli świadomość wiszącego nad nimi zagrożenia.
Na tym polega właśnie teatralność tego tekstu – na skonstruowaniu akcji nie na dramatycznych akcjach, ale na relacjach między bohaterami. Przy takim konstrukcie niezbędne staje się odpowiednie dobranie i poprowadzenie aktorów i to się Rychcikowi udaje.
Olga Tokarczuk napisała „Empuzjon” widząc wokół wciąż mającą się dobrze i panoszącą mizoginię. Stworzyła karykatury męskości, typy męskie słabe i zdemoralizowane, panicznie bojące się okazywania emocji i uznające wszystko, co kobiece, za słabe i niespecjalnie warte uwagi. Ale ostatecznie to kobiecość odnosi triumf. Bo siłą jest to, co prawdziwe w człowieku, a nie to, co jest fasadą czy maską.
Ten przekaz odnajdujemy w spektaklu gnieźnieńskiego teatru. Jest to zasługa całego zespołu, który po raz kolejny pokazał, że potrafi uprawiać wielką sztukę”.
Małgorzata Klimczak, Dziennik Teatralny
WSZYSTKIE