Newsy

„Sztuka kondensacji” Tomasz Mlącki, Dziennik Teatralny
POWRÓT
2023.01.31

„Anna Augustynowicz nie zwalnia tempa. Po pamiętnym, obsypanym nagrodami, w tym im. Konrada Swinarskiego, „Odlocie” Zenona Fajfera, wystawionym na pożegnanie znaczącej, artystycznie wyjątkowej i spełnionej dyrekcji w szczecińskim Teatrze Współczesnym, reżyserka postanowiła sięgnąć do Wyspiańskiego, inscenizując „Sędziów”, w jednym z najciekawszych repertuarowo polskich teatrów, gnieźnieńskim Fredrze. Wyspiański to esencja polskiego sumienia. Narodu i teatru. Jednostek i wspólnoty.
Anna Augustynowicz stworzyła przedstawienie, a może słuszniej byłoby rzec: doświadczenie doskonałe. Dotykające spraw nieuchronnie nabrzmiewających, niedających łatwej wiary. W cokolwiek. Jest tam i konflikt pokoleń, rozczarowanie religią i jej patriarchalnym wymiarem, zawód ziemskimi instytucjami i porządkiem, jest otchłań powiększającej się rany w naszych duszach, w czas, gdy nadzieja dogorywa, stary porządek się wali, i nikt nie wie co zrobić na jego gruzach. To kapitalnie skondensowana metafizyka przesłania i ducha Wyspiańskiego, ale i esencja współczesności. Geniusz tekstu styka się tu z adekwatnym odczytaniem, słowa padające ze sceny są tyleż ważne jak to, co dostrzeżemy poza słowami. A proporcje znaczeń są idealne. Nieodparcie przywodzi to na myśl próby Kantora. Może nie umarłą, ale umierającą klasę, w kolejny czas rozpadu.
Maestria”.

Tomasz Mlącki
Dziennik Teatralny Warszawa

WSZYSTKIE