Newsy

Tragikomedia teatralna, Tomasz Mlącki, Dziennik Teatralny
POWRÓT
2023.12.12
„Piotr Cyrwus i Roland Nowak tworzą duet aktorsko doskonały, przejmująco grając dwóch życiowych rozbitków, ekwiwalentnych w artystycznej eschatologii.
W drugim planie błyszczą Joanna Żurawska, jako energiczna, kostyczna Madge oraz Maja Barełkowska jako Lady, bezlitośnie podsumowująca w gniewnej tyradzie blaski i cienie, ze zdecydowaną przewagą tych ostatnich, aktorskiej drogi swojego scenicznego i życiowego partnera. To precyzyjne w emocjonalności oskarżenie, spis magnetyzujących urojeń, aspiracji i ambicji, uwięzionych w podrzędnym, prowincjonalnym objeździe, u boku, jak to bez taryfy ulgowej określa „trzeciorzędnego aktora”, frenetyczna litania zarzutów. Podana bez znieczulenia, bo na nie już za późno. Prawdziwy popis.
Dan Jemmett stworzył przedstawienie wyjątkowe. Mądre, szczere, otwarte, w idealnych proporcjach wyważone między śmiechem a zadumą, fatalizmem a farsą. Dużo w nim ducha Szekspira, Stratfordczyk pisał przecież tragedie i komedie, więc to swoista kwintesencja, kondensat jego twórczości, poświęcony tym, bez których świat by o nim nie usłyszał. Powstał sceniczny esej o istocie teatru, sensie aktorstwa, fachu tak odpychającym i pociągającym jednocześnie, a także wiwisekcja mirażu, jako siły sprawczej egzystencji. Podziwiamy portret wędrownego zespołu we wnętrzu, prawdziwy tygiel marzeń i ambicji, rozkwitających, przekwitających, a także tych przekwitłych. Otrzymujemy traktat o najtrudniejszym zawodzie świata, który jak rzadko który uświadamia, iż życie, jak znakomicie puentują rzecz Anglicy to byt ambiwalentny – „blessing and crucifiction”.
Tragikomedia bez wątpienia. W tym przypadku – teatralna…”.
Tomasz Mlącki, „Tragikomedia teatralna”, Dziennik Teatralny
WSZYSTKIE