Absolwent krakowskiej PWST im. L. Solskiego w Krakowie.
Absolwent krakowskiej PWST im. L. Solskiego w Krakowie. W latach 1988-96 aktor Teatru Ludowego w Krakowie. Po powrocie do rodzinnego Poznania od 1996 do 2008 r. występował na scenach Teatru Nowego oraz Teatru Polskiego w Poznaniu. Od roku 2009 w zespole Teatru Polskiego im. H. Konieczki w Bydgoszczy. Współpracował m.in. z: Markiem Fiedorem, Rudolfem Zioło, Krzysztofem Babickim, Erwinem Axerem, Jerzym Stuhrem, Tadeuszem Bradeckim, Eugeniuszem Korinem, Pawłem Łysakiem, Pawłem Wodzińskim, Maciejem Prusem, Ingmarem Villqistem, Anną Augustynowicz, Piotrem Kruszczyńskim, Iwoną Kempą, Marcinem Liberem, Wiktorem Rubinem, Barbarą Wysocką, Michałem Zadarą, Janem Klatą, Wojciechem Farugą. Zagrał m.in. Gustawa w „Ślubach panieńskich“, Kreona w „Antygonie“, Woyzeckaw „Woyzecku“, Achillesa w „Achilleis“, Króla Fezu w „Księciu Niezłomnym“, Ojca Tichona w „Biesach“, Ranka w „Norze“, Wierszynina w „Trzech siostrach“, Horsztyńskiego w „Horsztyńskim“, Kossakowskiego w „Księdzu Marku“, Senatora w „Dziadach“, Samuela Zborowskiego w „Samuelu Zborowskim“. Zdobywca w roku 2011 Lauru Grzymały, nagrody przyznawanej przez Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy oraz Nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-pomorskiego w roku 2015.
Na deskach teatru Fredry w Gnieźnie można go zobaczyć ” Królowa. Freddie – jestem legendą” w reż. Piotra Siekluckiego, , „Pinokio” w reż. Roberta Drobniucha, „Ferdydurke” w reżyserii Piotra Ratajczaka, „Lalka” w reż. Radosława Rychcika, „Mały Książę” reż. Bálint Szilágyi, „Sędziowie” w reżyserii Anny Augustynowicz, „966 czyli zmierzch bogów” w reż. Marcina Libera, „W małym dworku” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jana Marka Kamińskiego, „Garderobiany” (The Dresser) Ronalda Harwooda w reżyserii Dana Jemmetta, „Empuzjon” Olgi Tokarczuk w reżyserii Radosława Rychcika, „Czekając na Godota” Samuela Becketta w reżyserii Pawła Łysaka.
Roland Nowak zagrał również w spektaklach: „Listopad” reż. Tomasz Węgorzewski,„Mewa” reż. Maria Spiss, „Szajba” reż. Marcin Liber, „Poskromienie złośnicy” koncepcja i kreacja Magda Kupryjanowicz, Maria Spiss, „Atlas wysp odległych „ w reż. Łukasza Zaleskiego (głos), w „Historii przemocy” w reż. Eweliny Marciniak, w „Krótkiej rozmowie ze Śmiercią” w reż. Marcina Libera, „Kamionna. Opowieści rodzinne” w reż. Mateusza Bednarkiewicza, „GAZ!” w reż. Marcina Wierzchowskiego oraz w czytaniu performatywnym „Piczomiry, królowej Branlomanii” Aleksandra Fredry w reżyserii Marcina Libera, „Dożywocie-czytanie performatywne” w reż. Anny Augustynowicz, „Pan Geldhab-czytanie performatywne” w reżyserii Justyny Łagowskiej,„I tak nikt mi nie uwierzy” w reż. Wiktora Rubina, „Tiegenhof” w reż. Martiny Gredler,
Niegdyś pasjonat wschodnich sztuk walki, obecnie czas wolny od teatru poświęca na dobre kino, jogę i wędrówki górskie.