Zespół
Maja Barełkowska
Absolwentka krakowskiej PWST. W 1984 r. zadebiutowała w spektaklu „Terapia grupowa tylko dla Panów wstęp osobom płci żeńskiej surowo wzbroniony” wg Sławomira Mrożka, w reż. Jerzego Jarockiego na scenie Teatru Starego im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. W 1985 r. za rolę Maszy w spektaklu „Trzy siostry” Antoniego Czechowa otrzymała nagrodę za najlepszą rolę kobiecą przyznaną przez Międzynarodowe Forum Młodej Krytyki na Przeglądzie Szkół Teatralnych w Łodzi.
Występowała na deskach Teatru Polskiego w Warszawie, Teatru im. S. Jaracza w Łodzi, Teatru STU (współpraca ta trwa do dziś), Teatru Ludowego w Krakowie. W latach 2015-2018 była aktorką Teatru Polskiego im. A.Szyfmana w Warszawie. Grała m.in. w spektaklach „Quo vadis” w reż. Janusza Wiśniewskiego czy „Miny polskie” w reż. Mikołaja Grabowskiego. Można ją oglądać również w Teatrze STU: w „Wariacie i Zakonnicy” Witkacego (spektakl jest grany już ponad 20 lat), w „Hamlecie” Williama Szekspira czy w „Biesach” Fiodora Dostojewskiego (reż. Krzysztof Jasiński), w Teatrze Nowym w Łodzi ( „Edward II” Waldemara Śmigasiewicza, w reżyserii autora).
Autorka scenariuszy i odtwórczyni wielu spektakli poetyckich opartych na poezji Anny Świrszczyńskiej, Czesława Miłosza, C.K. Norwida, K.I. Gałczyńskiego, Karola Wojtyły czy Księdze Hioba. Wraz z partnerującymi jej Piotrem Cyrwusem i Wiesławem Komasą prezentowała te spektakle w wielu miejscach w kraju i za granicą.
W Teatrze Telewizji można ją było oglądać m.in w spektaklach „Anatol” Arthura Schnitzlera w reż. Bogdana Hussakowskiego, „Śmierć” Woody Allena w reż. Waldemara Śmigasiewicza, „Doktor Halina” Grażyny Treli i Marcina Wrony w reż. Marcina Wrony.
W filmie zadebiutowała u Krzysztofa Kieślowskiego główną rolą Majki w „Dekalogu VII”. Ostatnie prace filmowe to m.in. „Demon” Marcina Wrony, „Studniówka” Alessandro Leone, „Pitbull- niebezpieczne kobiety” Patryka Vegi. Szerszej publiczności znana z seriali „Klan”, „Majka”, „Na Wspólnej”, „Stulecie winnych”, „Barwy szczęścia” czy duński serial „DNA”.
Zajmuje się też reżyserią. Laureatka nagrody za reżyserię spektaklu opartego na poezji Haliny Poświatowskiej na Konfrontacjach Zespołów Teatralnych Małych Form w Horyńcu (1996). Autorka scenariusza i reżyserka filmu poetyckiego „Wędrówka” (TVP 1992) oraz cyklu programów edukacyjnych „Dobrze być..”. W swoim dorobku ma również inscenizację czytania „Na jedną kartę” Henryka Sienkiewicza( 2017) oraz Biblii (2017) w warszawskim Teatrze Polskim, a także kilkadziesiąt programów poetyckich zrealizowanych w Polskim Radiu w cyklu „Wszystko jest poezją”.
Jest wykładowcą na wydziale aktorskim Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.